استرس کرونا؛ چاشنی کنکور دکترای سال جاری

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، آزمون دکتری سال جاری با وجود شیوع ویروس کرونا با طعم استرس بیماری بدون هیجان و انگیزه داوطلبان، امروز 9 مرداد ماه 99 در سراسر کشور برگزار گردید.

استرس کرونا؛ چاشنی کنکور دکترای سال جاری

گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ میزبانی وب؛ چند ماهی است درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم؛ در این بین شاهدیم تعدادی از داوطلبان آزمون ها بنا را بر برگزاری قرار داده اند و برخی دیگر نیز گلایه دارند و خواهان لغو و تعویق برگزاری کنکور هستند.

این داوطلبان می گویند با توجه به شرایط سختی که داریم باید توجه داشته باشیم که مهم ترین اصل برای شرکت در کنکور سلامتی داوطلب و خانواده آنها است و مسؤولان کشور باید آنها را همراهی نمایند تا از این استرس کاسته گردد و آزمون ها با رعایت پروتکل های بهداشتی زمانی که این بیماری سیر نزولی پیدا کرد، برگزار گردد.

حتی این داوطلبان معتقدند که زدن ماسک و پوشیدن دستکش هم دردی از آنها دوا نمی گردد و نمی توانند با این شرایط به خوبی آزمون را پشت سر بگذارند.

با این اوصاف امروز 9 مرداد ماه 99 یک صبح گرم تابستانی بعد از کش وقوس های فراوان، آزمون دکتری با طعم ماسک، مواد ضدعفونی نماینده و دستکش در 143 حوزه امتحانی در 60 شهرستان سراسر کشور برگزار گردید. در این ماراتن 179 هزار و 704 نفر ثبت نام نموده کردند که 44 درصد زن و 56 درصد آنها مرد هستند البته آمار ثبت نام نمایندگان سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 17 هزار نفر کمتر است.

از روز قبل هماهنگی های لازم اجرا شده بود تا برای پوشش خبری سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه صنعتی شریف بروم؛ می توان گفت کمی استرس داشتم که شاید با تجمع افراد روبرو بشوم و پروتکل های بهداشتی رعایت نشده باشد.

وقتی به ورودی دانشگاه صنعتی شریف رسیدم خبری از ازدحام جمعیت نبود و چند مامور با رعایت فاصله اجتماعی تب داوطلبان را کنترل و آنها را به داخل راهنمایی می کردند.

من هم با ارائه کارت شناسایی وارد محوطه شدم و به سمت سالن های آزمون رفتم و در این بین با تعدادی از داوطلبان صحبت کردم که برخی از آنها اصلاً جواب سلامم را هم نمی دادند و سریع تغییر جهت می دادند و می رفتند.

می توان گفت که ترس و استرس در وجود بیشتر داوطلبان دیده می شد، با یکی از این داوطلبان صحبت کردم که می گفت با برگزاری آزمون مخالف هستم و مسؤولان باید آزمون را لغو می کردند و سوابق تحصیلی را برای داوطلبان لحاظ می کردند.

کمی جلوتر رفتم خانم بارداری را دیدم که تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده بود؛ از او پرسیدم چه دل و جراتی دارید با این شرایط در این آزمون شرکت کردید؛ گفت: تا حدودی استرس دارم ولی به خدا توکل نموده ام، با توجه به اینکه می دانم شرایط سختی است اما سعی کردم به گفته های مسؤولان اعتماد و با رعایت تمام جوانب در این آزمون شرکت کنم.

وارد سالن شدم سکوت همه جا را فرا گرفته، از گعده های دانشجویی که قبل از برگزاری هر آزمونی هست هم خبری نبود، سالن خیلی خلوت بود و داوطلبان با فاصله های زیادی نشسته بودند ؛ اما ترس و نگرانی در وجودشان موج می زند.

سری به کلاس های محل برگزاری آزمون زدم؛ در کلاس هایی که ظرفیت 50 نفره داشتند تنها 10 نفر با فاصله های حتی بیش از 1.5 متری نشسته بودند، حدود نیم ساعتی در کلاس ها و سالن ها چرخیدم، فاصله ها رعایت شده بود.

در یکی از کلاس ها داوطلبی را دیدم که توجه ام را به خود جلب کرد، تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده بود از گان گرفته تا دستکش، ماسک و عینک. سعی کردم با رعایت فاصله اجتماعی نزدیکش شوم و صحبتی داشته باشم ولی به قدری استرس داشت که از من تقاضا کرد، نزدیکش نشوم.

از حال و احوالش پرسیدم که گفت: به قدری استرس دارم که آرام بخش مصرف نموده ام. چطور سخنگوی وزیر بهداشت اعلام نموده است 95 درصد از داوطلبان خواهان برگزاری آزمون هستند در حالی که فقط 70 درصد از داوطلبان کارت ورود به جلسه دریافت نموده اند. وزارت علوم باید برنامه ریزی می کرد و پذیرش را به وسیله شرط معدل یا براساس سوابق تحصیلی به نتیجه می رساند.

در همین حین که کنجکاوانه به این طرف و آن طرف سرک می کشیدم خانمی با حال بد و پریشان به سمتم آمد از او پرسیدم چرا اینقدر به هم ریخته ای؟ گفت از شیراز امدم و دیشب در جهت خیلی اذیت شدم الان هم از استرس زیاد حالت تهوع دارم.

ناله می کرد و می گفت کاش این آزمون به صورت غیرحضوری برگزار می شد تا اینقدر استرس به داوطلبان وارد نگردد.

با وجود اینکه وزارت بهداشت و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کردند که تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می گردد ولی فرد دیگری هم گلایه می کرد که چرا هنگام ورود به محل برگزاری آزمون پک های بهداشتی شامل (ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نماینده) به صورت اختصاصی در اختیار داوطلبان قرار نگرفته است.

به هرحال با وجود اینکه بسیاری از داوطلبان خواهان به تعویق افتادن یا لغو کنکور بودند بالاخره این آزمون با رعایت پروتکل های بهداشتی صبح امروز 9 مرداد ماه برگزار گردید و کارنامه اولیه نیز در دهه اول شهریور ماه منتشر می گردد و داوطلبان در دهه دوم شهریور می توانند برای انتخاب رشته اقدام نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "استرس کرونا؛ چاشنی کنکور دکترای سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس کرونا؛ چاشنی کنکور دکترای سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید