راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال بچه ها

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، خبرنگاران/قم این مدرس دانشگاه اعلام کرد: مستقل بودن فقط به معنای انجام کارهای شخصی نیست بلکه مستقل بودن یک کودک به معنی مسئولیت پذیر بودن او در آینده است که باعث افزایش اعتماد به نفس، توانمندی ها و استعدادهای کودک در بزرگسالی می گردد.

راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال بچه ها

مرضیه عزیزی تعیین روان شناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ میزبانی وب، بیان نمود: مستقل بودن فقط به معنای انجام کارهای شخصی نیست بلکه مستقل بودن یک کودک به معنی مسئولیت پذیر بودن او در آینده است که باعث افزایش اعتماد به نفس، توانمندی ها و استعدادهای کودک در بزرگسالی می گردد.

عزیزی تعیین با بیان اینکه استقلال کودک باعث ایجاد دلبستگی ایمن، تقویت توانایی حل مسئله و یادگیری مهارت نه گفتن در کودک می گردد، یادآور شد: آغاز سن استقلال کودک در دو سالگی است که کودک دنیای خودش را می شناسد و سعی می نماید که راه بیوفتد و جمله بندی کند لذا کودک در دوسالگی سعی می نماید با اتکا به خودش فعالیت های مستقل را انجام دهد و غذا خوردن یا حتی لباس پوشیدن با همان نامرتبی هم نشان دهنده اعلام استقلال کودک است و این فعالیت ها اگر پیروز گردد به توانمندی های خودش اعتماد بیشتری می نماید و اگر پیروز نگردد در خصوص توانمندی های خودش دچار تردید می گردد.

وی با اشاره به اینکه والدین باید یک محیطی را برای بچه ها فراهم بنمایند تا تجربه هایی را کسب نمایند و یکسری کارهایی را انجام دهند، اظهارکرد: با هدایت و یاری های به موقع والدین می توانیم به مهارت آموزی کودک یاری کنیم باید به تدریج فرصت هایی را برای کودک فراهم کنیم که کودک به روش خودش و با توجه به رشد توانایی ها و مهارت های کودک که در واقع بر اساس سن است یکسری فعالیت هایی انجام دهد لذا کودک باید مهارت هایی را بر اساس سن و رشد عقلانی و جسمانی اش یاد بگیرد تا بتواند با مسائل دست و پنجه نرم کند و در واقع حل مسئله را یاد بگیرد.

عزیزی تعیین در ادامه در خصوص اینکه والدین چه کارهایی را می توانند برای فراهم کردن شرایط در راستای یاری به استقلال کودک انجام دهند، توضیح داد: اول اینکه ایجاد محیط سازنده برای یادگیری یکی از موارد مهم است یعنی والدین در دسترس کودک باشند و وقتی کودک نزد آنها می آید برای او وقت بگذارند و یک محیطی برای یادگیری بیشتر کودک فراهم نمایند.

وی ادامه داد: والدین باید مسئولیت هایی را به عهده کودک بگذارند که از انجام آن ها بر بیاید و اگر مثلا برای رفتن به گردش برنامه ریزی می نمایند از کودک بخواهند فهرستی از وسایلی که خود کودک احتیاج دارد را فراهم کند و یا اینکه وسایل کوچک را خودش جمع آوری کند.

این مدرس دانشگاه گفت: والدین برای حل مسائل کودک را تشویق و یاری نمایند تا خود کودک راه حلی برای حل مسائل اش پیدا کند، مثلا اگر عروسک خودش را گم نموده به او بگویند تا غذا آماده می گردد خودت عروسک را پیدا کن یا این قسمت پازل را کامل کن.

عزیزی تعیین ضمن تأکید بر اینکه والدین باید انتخاب های محدود را در اختیار کودک قرار دهند، متذکر شد: والدین انتخاب های محدود را در اختیار کودک قرار بدهند تا با انجام آن ها کودک حس خوبی پیدا کند برای مثال در رستوران اجازه بدهند از بین سه نوع غذا خودش غذای مورد علاقه اش را انتخاب کند و یا در انتخاب رنگ لباس خودش تصمیم بگیرد در واقع آزادی های کوچکی را به او بدهند تا بتواند تصمیم گیری کند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه والدین باید برای انجام کارهای تازه به وسیله کودک انگیزه ایجاد نمایند، بیان کرد: هیچ وقت کودک را تحقیر و سرزنش ننمایند شکیبا باشند که کودک کار مربوط به خودش را انجام دهد تا مستقل گردد به این معنا در هنگام بستن بند کفش یا هنگام بستن دکمه لباس با شکیبای منتظر باشند که خودش انجام دهد.

این مدرس دانشگاه اضافه نمود: والدین شکست های کودک را بزرگ ننمایند خیلی طبیعی است که کودک در موارد مختلف دچار شکست گردد لذا بر شکست های کودک تمرکز نکنید، ممکن است بارها اشتباهات تکرار گردد و والدین باید در این مورد شکیبا باشند تا کودک بتواند این موارد را حل نماید و روی پیروزیت های کودک بیشتر تأکید نمایند.

عزیزی تعیین با اشاره به این نکته که انتظارات والدین باید از کودک واقع بینانه باشد، شرح داد: وقتی والدین با توقع زیاد و زودتر از زمان لازم از کودک انتظار کامل بودن دارند مسائلی بروز پیدا می نماید مثلا والدین دوست دارند که کودک همواره همکاری کند در حالی که کودک گاهی از بازی دست نمی کشد و این طبیعت سنی کودک است و باید به نکته حتما توجه نمایند که اشتباهات کودک در بیشتر مواقع عمدی نیست و اقتضای سن اوست.

وی ادامه داد: باید این نکته را به کودک گوشزد کنیم هر انسانی در انجام برخی کارها دچار مشکل می گردد و باید به کودک یادآور شویم مثلا زمانی که دوساله بودی سخت غذا می خوردی ولی الان که چهار ساله شدی خیلی راحت تر قاشق را دست می گیری لذا در خصوص کارهایی که می تواند انجام دهد و کارهایی که نمی تواند انجام دهد نموداری درست کنید که متوجه گردد انجام برخی کارها در برخی از سنین امکان پذیر نیست و همه انسان ها ممکن است شکست بخورند و نباید از شکست بترسند و کودک را متوجه این مسئله نمایند که افزایش سن توانایی او را افزایش می دهد و می تواند این کار را پیروزیت انجام دهد.

عزیزی تعیین اضافه نمود: والدین باید به کودک بیاموزند که باید یک برنامه روزمره برای خود داشته باشد به کودک مدیریت زمان را آموزش دهند و کودک بیاموزد که هر کاری در چه زمانی باید انجام گردد و این برنامه ریزی در کارها کودک را مستقل بار می آورد.

این روانشناس بالینی در خاتمه یادآورشد: به عنوان والد بیش از حد کنترلگر نباشید و یاری کنید کودک با انجام کارهای کوچک استقلال و اعتماد به نفس اش بالا برود و فرصت اشتباه کردن به کودک بدهید، داشتن حق انتخاب و آموزش اولویت بندی در انتخاب به کودک یاری می نماید که استقلال را تجربه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید