کسری بودجه 3 هزار و 600 میلیارد تومانی تامین اجتماعی اصفهان

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری تامین اجتماعی استان 3 هزار و 600 میلیارد تومان کسری بودجه داشته است.

کسری بودجه 3 هزار و 600 میلیارد تومانی تامین اجتماعی اصفهان

وبلاگ میزبانی وب اصفهان - محسن ریاضی امروز در نشست خبری گفت: نزدیک به 3 میلیون و 600 هزار نفر از جمعیت استان اصفهان در قالب بیمه شده، مستمری بگیر یا کارفرما با خانواده های آن ها، تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که 70 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و این نسبت در کشور به 50 درصد می رسد.

بیشترین شعب سازمان تامین اجتماعی در کشور مربوط به اصفهان است که 44 شعبه و 16 کارگزاری تأمین اجتماعی در استان وجود دارد که از این نظر در جایگاه نخست کشور واقع شده است و استان های تهران و خوزستان با 37 شعبه در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

او تعداد مستمری بگیران بیمه بیکاری در استان را تا آبان ماه سال جاری 18 هزار و 400 نفر برشمرد و گفت: 389 هزار نفر مستمری بگیر و 101 میلیون و 200 هزار بیمه شده در استان داریم که مجموع این ها 70 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد؛ بعلاوه 110 هزار کارگاه تحت پوشش تأمین اجتماعی است و با حدود هزار و 124 نفر در استان این خدمات را به جمعیت تحت پوشش ارائه می دهیم.

افراد تأمین اجتماعی را یک سازمان ثروتمند می دانند، آمار ها نشان می دهد شاید تا یک دهه قبل، تأمین اجتماعی یک سازمان ثروتمند بود، اما در شرایط کنونی این موضوع صحت ندارد و بین 60 تا 70 درصد مصارف صندوق های بازنشستگی از جمله تأمین اجتماعی مربوط به هزینه های مستمری می گردد.

تأمین اجتماعی در دو سه سال اخیر، نیازمند یاری دولت شده است، اما صندوق هایی مانند بازنشستگان کشوری و نیرو های مسلح، سال هاست که بخش عمده هزینه هایشان را از یاری دولت تأمین می نمایند، این فرایند در همه صندوق ها از جمله ایران اتفاق می افتد که در دهه چهارم و پنجم فعالیت خود، نیازمند اصلاح و درمان کسری عایدی هستند و موضوع غریبی به شمار نمی رود.

کسری 3600 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی اصفهان در 8 ماهه سال جاری

ریاضی درباره شرایط مالی صندوق در استان اصفهان، می گوید شرایط منابع و مصارف تأمین اجتماعی در استان اصفهان در هشت ماهه اول سال نشان می دهد 103 هزار میلیارد ریال حق بیمه از سوی بیمه گذاران جذب کردیم و حدود 122 هزار میلیارد ریال مصارف مستمری پرداخت نموده ایم که شامل هزینه بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان می گردد.

هزینه پرداخت بیمه بیکاری 3 هزار میلیارد ریال است و هزینه های درمان در سه ماهه سال جاری حدود 11 هزار میلیارد ریال و هزینه اداری صندوق نیز حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده است؛ بنابراین جمع مصارف بیمه درمان بیمه بیماری و پرسنل 139 هزار میلیارد تومان در برابر 103 هزار میلیارد تومان بوده است.

در هشت ماهه نخست سال جاری، تأمین اجتماعی در سطح استان 3 هزار و 600 میلیارد تومان کسری داشته است و پیش بینی می گردد تا سرانجام سال این کسری به پنج هزار و 400 میلیارد تومان برسد.

او کسری ماهیانه تأمین اجتماعی کشور را شش تا هشت هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این کسری در سال آینده 11 هزار میلیارد تومان ماهیانه پیش بینی می گردد؛ بنابراین کسری با شیب تصاعدی رو به افزایش است و با این فرایند ممکن است در سال های آینده با مشکل اساسی برای ایفای تعهدات روبه رو شویم.

در همه کشورها، صندوق های بازنشستگی یکی از بنگاه های بزرگ مالی هستند که باید در زمان مازاد عایدی، سرمایه گذاری و دهه های بعد از آن استفاده نمایند به همین علت شستا ایجاد شد که بخشی از کسری ما از فروش دارایی ها و وام های 20 تا 30 درصدی که از بانک رفاه دریافت می کنیم جبران می گردد.

او عدم یاری دولت به تأمین اجتماعی را باعث ایجاد اشکال در اجرای تعهدات لازم الاجرای این سازمان در پرداخت مستمری و هزینه های درمان اعلام کرد و گفت: در لایحه بودجه سال گذشته 89 هزار میلیارد تومان تعهد برای تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد تا لایحه همسان سازی را اجرا نمایند و از ابتدای سال آن را اجرا کردیم؛ در شرایط کنونی که یک ماه از سال به جای مانده قرار است 67 هزار میلیارد از این اعتبار را به ما پرداخت نمایند در حالی که تعهدات نقدی آن اجرا شده است و در بودجه دولتی پرداخت آن با تأخیر چندماهه و به وسیله واگذاری شرکت هایی که باید نقد شوند، انجام می گردد.

ریاضی یکی از مسائل ذی نفعان شامل بیمه شده، مستمری بگیر و کارفرمایان را مربوط به شکایات از این سازمان دانست و گفت: طبیعی است سازمانی که با 70 درصد جمعیت استان سر و کار دارد، نارضایتی از آن بیشتر از دیگر سازمان ها باشد. برای حل این مشکل، سامانه 1420 طراحی شده است تا هر کس مشاوره یا شکایتی دارد، وارد این سامانه گردد و شعبه باید جوابگوی شکایت های مطرح شده باشد.

به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، حذف دفترچه های درمان باعث کاهش 50 درصدی مراجعات به شعب تامین اجتماعی شده است.

م

وبلاگ میزبانی وب اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کسری بودجه 3 هزار و 600 میلیارد تومانی تامین اجتماعی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری بودجه 3 هزار و 600 میلیارد تومانی تامین اجتماعی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید