آشنایی با برش لیزری فلزات

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، برش لیزری فلزات یک نوع فناوری است که با لیزر مواد را برش می دهند. برش لیزری به وسیله مشاغل کوچک و تفریح ها به وسیله اپتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با برش لیزری فلزات

برش لیزری بعلاوه برای فراوری صنعتی برنامه ها کاربردی هم مورد استفاده می گردد . لیزر متمرکز پرتو به سمت مواد راهنمایی می گردد که بعد ار آن یا ذوب می گردد یا سوزانده می گردد یا تبخیر می گردد یا با یک جت گاز منفجر می گردد یا با لبه ای با سطح عالی و با کیفیت بالا می رود.

تاریخچه

اولین برش لیزری فراوری دستگاه جهت سوراخ کردن سوراخ ها در سال 1965 به وسیله مهندسی برق غربی انجام شد . انگلیسی ها در سال 1967 جت اکسیژن پیشگام با لیزر فلزات را کشف کردند . فناوری برش لیزری فلزات در اوایل دهه 1970 در مرحله فراوری نهاده شد . برش تیتانیوم برای هوافضا و برنامه های کاربردی استفاده می شد .

برش لیزری فلزات سرعت و دقت بالایی دارد . به خصوص دستگاه های لیزر نسل چهارم لیزر کمپانی بسترونیک سوئیس که به آن دستگاه دستگاه برش لیزر فایبر هم می گویند و این دستگاه از نظر دقت و سرعت بالا کاملا با دستگاه های قدیمی فرق دارد .دستگاه های برش لیزر بیسترونیک که بیشتر در لیزر برش فلزات استفاده می شوند دقتی با تلورانس کمتر از 20 میکرون حاصل می گردد . بازگشت دستگاه برش لیزر به رفرنس اصلی دستگاه نیز دقتی کمتر از 10 میکرون را حاصل می نماید.

در دستگاه های لیزر فایبر بیسترونیک سرعت برش آن نیز با توجه به ضخامت و جنس قطعه کم و زیاد می گردد . مثلا براش قطعاتی که جنس آهنی دارند و ضخامت آن ها یک میلی متر است می توانیم در یک دستگاه برش لیزر با سرعت 25 متر بر دقیقه انجام دهیم . این سرعت برای ضخامت مشابه و قطعه استیل به 20 متر در دقیقه می رسد . برای برش یک قطعه که محیط برش 20 سانتی متر با ضخامت 1 میلی متر حدودا نیم ثانیه زمان احتیاج دارد .

آشنایی با برش فلزات

مزایای برش لیزر فلزات :

در گذشت برش مواد هایی مانند آهن - طلا - مس و … که سخت بودند با نیروی دست انسان انجام می شده است و این روش همانطور که معین است به علت مشکلاتی که ممکن است برای انسان به وجود بیاید مانند خطای انسانی و خستگی ناشی از حجم زیاد کار باعث شد که افراد تمایل زیادی به برش لیزری فلزات پیدا نمایند . برش لیزری با وجود اینکه هزینه بر است اما عملکرد عالی ای دارد به عنوان مثال شما با یک طرح می توانید چندین بار روی مواد های مختلف برش بزنید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. محدودیت آن فقط در زمینه میزان تنظیمات آن است یعنی به عنوان مثال شما تنظیماتی که برای موادی مانند آهن درست می کنید با تنظیمات مواد طلا فرق می نماید و هر مواد تنظیمات مخصوص به خودش را دارد. معینه این تنظمیات سرعت - قدرت و توان هستند.

کاربرد برش لیزری فلزات چیست ؟

این نوع برش در ساخت انواع زیور آلات - صنایع ماشین آلات - هدایای تبلیغاتی - دکوراسیون - ساخت تندیس - کیف و کفش و بعلاوه ساخت انواع اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد و افراد می توانند با توجه به احتیاج خودش برش لیزر متفاوتی را خریداری و استفاده نمایند . کار با لیزر فلزات بسیار متفاوت تر از کار به صورت دستی و سنتی است .

قیمت و هزینه برش لیزر فلزات به چه صورت است ؟

برای آغاز اینکار دانستن این نکته لازم است که هزینه دریافتی برای برش مواد مختلف بر اساس ساعت کار دستگاه محاسبه می گردد علاوه بر آن توان مصرفی دستگاه هم در قیمت گذاری و هزینه آن تاثیر دارد. عوامل دیگری که موثر است عملیات حکاکی و یا برش است . کار حکاکی به تنهایی کم هزینه تر از برش متریال است .

پس اطلاعات کامل و تصمیم گیری نهایی درمورد خرید لیزر فلزات باید بدانید که قیمت این دستگاه به صورت دلار و با توجه به قطعات دستگاه محاسبه می گردد . مثلا دو قسمت از مهم ترین قطعات این دستگاه تیوب و برد آن هستند که در قسمت دستگاه تاثیر دارند . برای خرید دستگاه لیزری فلزات دستگاه دست دوم پیشنهاد نمی گردد زیرا این دستگاه بر اساس ساعتی که مصرف شده اند از طول عمرشان کسر می گردد . نا گفته نماند که راه حلی مانند شارژ مجدد تیوب دستگاه لیزر امکان پذیر است که این شاید کیفیت مرغوب سابق را نداشته باشد .

سوال رایج درمورد لیزر فلزات :

آیا با دستگاه برش لیزر فلزات می توان غیر فلزات را هم برش داد ؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله شما می توانید به راحتی با استفاده از دستگاه حکاکی و برش لیزر فلزات انواع غیر فلزات را نیز برش دهید . اما اگر فقط می خواهید از آن برای برش غیر فلزات را انجام دهید پیشنهاد ما به شما این است که حتما از دستگاهی که مخصوص مواد غیر فلزات است بهره ببرید به علت اینکه قیمت دستگاه برش لیزری فلزات بسیار بالاتر است و هزینه نگهداری بسیار بالایی هم د ارد . قبل از خرید این دستگاه حتما کارکرد دستگاه را کاملا آنالیز کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید تا با توجه به احتیاج خود دستگاه را بخرید.

کلام آخر :

برش لیزر با استفاده از لیزر بسیار ارزان است . با خرید این دستگاه شما به عایدی عالی ای برسید . با این دستگاه می توانید انواع مواد مختلف را برش دهید و زیورآلات زیبا و شکیلی بسازید و از این طریق عایدی زایی کنید .گفتنی است که دستگاه های بسیار بزرگ برش لیزر فلزات در صنایع ماشین سازی کاربرد دارد اما به یاد داشته باشید پیش از خرید دستگاه به خوبی درمورد بازار کار منطقه خود تحقیق کنید به علت بالا بودن قیمت این دستگاه منطقی نیست که تحقیقات لازم را بعد از خریداری این دستگاه انجام دهید .

منبع: وب سایت پارسا لیزر برش فلزات

منبع: توریسم آنلاین

به "آشنایی با برش لیزری فلزات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با برش لیزری فلزات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید