فواره تروی رم، مشهورترین آبنمای دنیا

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، آبنما و فواره تروی احتمالا مشهورترین فواره دنیا است که در شهر رم ایتالیا قرار گرفته است. در شهری که بیش از 2000 فواره و آبنما در ابعاد و اشکال مختلف دارد، فواره تروی توانسته به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تور رم و از مجذوب نماینده ترین دیدنی های ایتالیا تبدیل گردد و می توان گفت تقریبا تمام گردشگران از آن بازدید می نمایند، زیرا دوست دارند یک بار دیگر نیز به رم بازگردند.

فواره تروی رم، مشهورترین آبنمای دنیا

اگر دوست دارید در خصوص فواره تروی شهر رم و داستان ها و افسانه های پیرامون آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه فواره تروی

برای گردشگرانی که به مرکز ایتالیا سفر می نمایند تا از جاهای دیدنی رم بازدید نمایند، فواره تروی جایگاه بسیار ویژه ای دارد. یک مجسمه سنگی بزرگ با 49.15 متر عرض و 26.3 متر ارتفاع که آب را به حوضچه مقابل خود منتقل می سازد. بدون شک تماشای یک شاهکار هنری در این ابعاد و بدین زیبایی، هر کسی را مسحور خود خواهد ساخت.

برای اینکه با این اثر هنری شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید، ابتدا به آنالیز تاریخچه فرواره تروی ایتالیا می پردازیم.

فواره تروی یا تروی فانتین رم (Trevi Fountain) یا به قول ایتالیایی ها فونتا دی تروی (Fontana di Trevi) یک فواره و آبنما است که در سال 1762 میلادی و سبک معماری باروک ساخته شده است. می بینید که با وجود بناهای باستانی چون کولوسئوم، قلعه سنت آنجلو و پانتئون رم که عمر آنها بعضا به بیش از 2000 سال می رسد، فواره تروی در رم ایتالیا بسیار تازه است.

اهالی رم از دوران امپراتوری روم باستان، توجه بسیاری به مهندسی آب داشته اند و ساخت قنات ها و راه های انتقال آب (Aqueducts) از جمله مهمترین دستاوردهای مهندسی رومیان به شمار می رود. این مجاری، آب را به حمام های عمومی و بعلاوه فواره های و آبنماهای مختلف در سطح شهر منتقل می کردند تا در دورانی که هنوز آب لوله کشی وجود نداشته است، مردم بتوانند آب شرب مورد احتیاج خود را تامین نمایند.

در گذشته نیز در محدوده ای که امروزه فواره تروی قرار گرفته است، یک فواره کوچکتر وجود داشته که آب آن از محل آبراه ویرجو (Aqua Virgo) تامین می شده است. این فواره در جایی قرار داشته که سه خیابان باستانی رم به هم ملحق می شده اند و نام تروی از ترکیب دو کلمه تِرِ (Tre) به معنی سه و وی (Vi) به معنی راه گرفته شده است.

در سال 1629 میلادی، پاپ اوربان هشتم (Pope Urban VIII) به این نتیجه رسید که فواره قدیمی تروی شکوه و زیبایی لازم را ندارد و بدین ترتیب تصمیم گرفت یک فواره تازه احداث کند. پاپ اوربان برای این کار به سراغ یکی از برجسته ترین هنرمندان دوران یعنی جیان لورنزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini)، معمار میدان و فضای داخلی کلیسای سن پیتر رفت. برنینی طرح های مختلفی برای ساخت فواره تروی طراحی کرد اما با مرگ پاپ در سال 1644 میلادی، پروژه ساخت فواره تروی در ایتالیا متوقف شد.

در سال 1730 میلادی، پاپ کلمنت دوازدهم (Pope Clement XII) تصمیم گرفت پروژه ساخت فواره تروی را مجددا به راه اندازد. در آن دوره، برگزاری مسابقات طراحی بسیار رواج داشت و بناهایی چون پله های اسپانیایی (Spanish Steps) نیز به همین طریق ساخته شدند.

در این مسابقه ابتدا آلساندرو گالیله (Alessandro Galilei) به عنوان برنده انتخاب شد. اما از آنجاییکه گالیله اهل فلورانس بود و در آن دوران دو دولت شهر فلورانس و رم رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند، اهالی رم به این انتخاب اعتراض کردند. در نتیجه نیکولا سالوی (Nicola Salvi) به عنوان سازنده فواری تروی انتخاب شد. البته گالیله چند سال بعد به عنوان معمار کلیسای سنت جان لاتران (Saint John Lateran) که از مهمترین کلیساهای رم و واتیکان است انتخاب شد.

این فواره در جایی قرار داشته که سه خیابان باستانی رم به هم ملحق می شده اند و نام تروی از ترکیب دو کلمه تِرِ (Tre) به معنی سه و وی (Vi) به معنی راه گرفته شده است.

سالوی یک طرح شگفت انگیز و دراماتیک را برای فواره تروی پیشبینی نموده بود. در این طرح که از طرح های اولیه برنینی و بعلاوه طاق های پیروزی روم باستان الگو گرفته شده بود، اوکئانوس (Oceanus) به عنوان خدای رومی آب ها و دریاها را در میانه فواره نشان می دهد. اوکئانوس بر یک ارابه به شکل صدف سوار است و ارابه وی را دو اسب می کشند. یکی از این اسب ها آرام (آب های آرام) و دیگری وحشی (آب های خروشان) است.

بعلاوه اگر به عکس فواره تروی در رم نگاه کنید، شش مجسمه در بالای آن می بیند که هر یک نمادی از سلامت، ثروت، باروری، فراوانی (2 مجسمه) و رفاه هستند. در بالاترین قسمت فواره تروی نیز نشان پاپ و کلیسای کاتولیک نقش بسته است.

بعلاوه در دو سمت فواره تروی نیز دو تصویر مربوط به تاریخچه این فواره و چشمه آب آن دارد. در سمت راست تصویر دختری را می بینید که چشمه ای را به سربازان رومی نشان می دهد و در سمت چپ فواره، ژنرال آگریپا (Agripa) در حال صدور دستور ساخت آبراه ویرجو و انتقال آب این چشمه به رم است.

سالوی کار خود را در سال 1732 میلادی شروع کرد. وی برای نمای فواره و بعلاوه سنگ های بستر دریا از سنگ تراورتن استفاده کرد و برای مجسمه های زیبا و پر از جزئیات، سنگ مرمر را انتخاب کرد. با اینحال، سالوی در سال 1751 درگذشت و نتوانست تکمیل شدن شاهکار بی بدیل خود را ببیند. عملیات ساخت فواره تروی یازده سال پس از مرگ سالوی ادامه یافت و در نهایت سال 1762 میلادی تحت نظر جیووانی پاننینی (Giovanni Pannini) به خاتمه رسید.

بازدید از فواره تروی

فواره تروی یکی از برترین و مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری رم است و بعید است کسی به این شهر سفر کند اما از فواره تروی بازدید نداشته باشد. اما باید در نظر داشت که همین موضوع باعث می گردد تا فواره تروی بسیار شلوغ و پر از جمعیت باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای بازدید از آن، دور زمان های شلوغی چون ظهر و غروب را خط بکشید. برترین زمان بازدید از فواره تروی، صبح های زود یا ساعت های خاتمهی شب است که اطراف آن بسیار خلوت می گردد.

برای رسیدن به فواره تروی، می توانید سوار بر خط A متروی رم شوید و در ایستگاه Barberini پیاده شوید. از این ایستگاه می توانید با کمتر از ده دقیقه پیاده روی به فواره تروی برسید. بعلاوه هر جایی که بودید، کافیست از یکی از اهالی رم بپرسید فواره تروی کجاست تا کوتاه ترین راه برای رسیدن به فواره های تروی را به شما نشان دهد.

انداختن سکه در فواره تروی

اما هنگامی که به فواره تروی رسیدید و پس از اینکه حسابی از تماشای زیبایی و جزئیات هنرمندانه آن لذت بردید، چند لحظه به گردشگران نگاه کنید. احتمالا افرادی را خواهید دید که پشت به فواره تروی ایستاده اند و سکه ای را از روی شانه به درون حوض فواره تروی می اندازند.

این یک رسم قدیمی رمی است و گفته می گردد اگر یک سکه درون فواره تروی بیاندازید، مجددا به رم بازخواهید گشت. بعلاوه گفته می گردد با انداختن دو سکه عاشق یک فرد ایتالیایی می شوید و با سکه سوم، با وی ازدواج خواهید کرد.

انداختن سکه در فواره تروی از کارهای مورد علاقه گردشگران است و گفته می گردد روزانه چیزی در حدود 3000 یورو در فواره تروی انداخته می گردد. یک نهاد خیریه هر شب این سکه ها را جمع نموده و صرف احتیاجمندان رم می نماید.

منبع: ققنوس

به "فواره تروی رم، مشهورترین آبنمای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواره تروی رم، مشهورترین آبنمای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید