هواپیمایی که قهرمان عصر کرونا شد!

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، گسترش اپیدمی کروناویروس جدید و اعمال محدودیت ها در جهت مبارزه با آن، باعث شد که بسیاری از فعالیت های عمومی دنیا متوقف گردد. براساس گزارش های رسمی حمل و نقل هوایی یکی از آسیب پذیرترین بخش ها در این زمینه بوده است و بسیاری از هواپیما های دنیا مدت هاست که زمین گیر شده اند. در چنین شرایطی، اما یک هواپیمای قدیمی در حال سربرآوردن از زیر خاکستر و تبدیل شدن به یک قهرمان در بحران کرونا است. خبرگزاری سی ان ان، طی گزارشی به داستان این قهرمان آسمان ها در عصر کرونا پرداخته است.

هواپیمایی که قهرمان عصر کرونا شد!

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، در طول هفته 21 آوریل، فقط دو هواپیمای مسافربری-باربری بوئینگ 747 در آسمان های سراسر دنیا در حال پرواز بودند. به نظر می رسد اپیدمی کرونا، این ملکه آسمان ها را به یک سلطنت در معرض خطر انقراض تبدیل نموده است. اما شاید اینگونه نباشد این دوران بهترین لحظات سلطنت او باشد.

با ادامه گسترش اپیدمی کروناویروس در دنیا، صنعت هوایی یکی از عظیمترین ضربه های تاریخ خود را تجربه کرد. ایجاد محدودیت ها در رفت و آمد شهفرایندان، باعث کاهش شدید پرواز های داخلی و بین المللی شد که تنها دو ماه قبل بیش از هزاران مورد از آن به صورت روزانه در حال اجرا بود. هزاران نفر از کارکنان شرکت های هواپیمایی در پی کاهش تقاضا برای مسافرت های هوایی، از کار خود تعلیق و یا اخراج شدند. بسیاری از کسانی که هنوز در حال کار هستند نیز در آستانه فروپاشی اقتصادی هستند و امیدوارند به نوعی یاری های دولتی بتواند به آن ها یاری کند تا از این بحران گذر نمایند.

در جهت بازنشستگی

دو سوم ناوگان هواپیما های مسافربری دنیا - تقریباً 17000 از 26000 هواپیما - در انبار ها قرار گرفته اند یا به طور دائم از خدمت بازنشسته شده اند. در این میان هواپیمای غول پیکر بوئینگ 747 که تعداد زیادی از آن در خطوط هوایی دنیا وجود دارد نیز با مشکلاتی مشابه روبرو شده است، اما تعداد انگشت شماری زمین گیر شده و یا در جهت بازنشستگی قرار گرفته اند.

اکنون در شرایطی که عمده ناوگان مسافری دنیا از کار افتاده است، این هواپیما ها باید راه دیگری برای فرار از این بحران بیابند. یکی از این راه ها استفاده از توان باربری این هواپیما ها است تا علاوه بر حفظ بازار خود، نقشی در زنده نگه داشتن زنجیره تأمین دنیا نیز داشته باشند. در واقع بعضی خطوط هوایی در کوششند تا جایگاه هایی مسافران را به علت نبود مسافر برداشته و از فضای مسافری برای حمل بار استفاده نمایند تا از این طریق درآمد کسب نمایند، با این حال این ناوگان باری است که هنوز سنگین ترین بار ها را جابجا می نماید.

هنری هارتولت، تحلیلگر صنعت گردشگری و بنیانگذار گروه Atmosphere Research می گوید: در دوران اپیدمی کروناویروس، دیدن یک بوئینگ 747 باربری در فرودگاه مانند دیدن یک شوالیه در یک فیلم غربی قدیمی است که در اوضاع پریشانی به مردم یاری می نماید. در بحران کرونا، بوئینگ 747 با جابجا کردن محموله های ضروری و مهم در سراسر دنیا، قطعاً نقش یک قهرمان را بازی می نماید.

مدل های قدیمی تر از این جت های چهار موتوره، قبلاً با نمونه های دو موتور کارآمدتر، کوچکتر و جدیدتر از هواپیما های بوئینگ و ایرباس جایگزین شده بودند. برای مثال خطوط هوایی همچون لوفت هانزا و KLM، فرایند بازنشستگی هواپیماهی 747 خود را تسریع نموده و چند سال زودتر از آنچه که در ابتدا برنامه ریزی شده بود، آن ها را از خدمت خود خارج کردند. به گفته یک شرکت تحلیل داده های هوانوردی به نام Cirium، طی آن هفته مورد نظر در ماه آوریل، از میان گروه کوچکی از 16 هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 که هنوز در خدمت هستند، تنها دو هواپیما در حال پرسه زدن در آسمان بودند. این در حالی بود که قبل از بحران اپیدمی کرونا، حدود 200 هواپیمای مسافری از این مدل در حال فعالیت بود.

اما در حال حاضر که حمل و نقل بین المللی کالا های مهمی همچون تجهیزات پزشکی، به یک ضرورت مهم روزانه تبدیل شده است، اپراتور های باربری از جمله هواپیمایی Silk Way Airlines، Atlas Air، Air Bridge Cargo و Cargolux که قبل از بحران کرونا به سختی برای مسافرین شناخته شده بودند، تبدیل به ستارگان آسمان شدند. کوشش های لجستیکی این خطوط هوایی برای پشتیبانی تجهیزاتی از کادر درمان در سراسر دنیا، بسیار حیاتی است. اما نکته قابل توجه در این زمینه آن است که همه این خطوط برای این کار از هواپیمای بوئینگ 747 اف باری استفاده می نمایند.

Air Bridge Cargo مستقر در مسکو، دارای 17 هواپیمای 747 اف، چهار 747-400Fs و 13 مدل جدیدتر 747-8F است. شرکت ABC به عنوان بخشی از گروه Volga-Dnepr -که با هواپیما های پهن پیکر باری نظامی AN-124 و AN- 225 سابق در اوکراین شناخته می گردد - روزانه 15 ساعت پرواز برای هواپیما های 747 خود در نظر گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های وبسایت ردیابی Flightradar24 که توسط انتشارات صنعت حمل و نقل هوایی The Air Current منتشر شده است، نشان می دهد که عملیات باربری شرکت ABC در ماه مارس نسبت به دو ماه گذشته 51 درصد افزایش یافته است.

تاتیانا ارسلانوا، مدیر اجرایی ABC می گوید: تا به امروز راهکار های باربری هوایی، هرگز به این اندازه برای خدمت به بهداشت دنیای، مهم نبوده است. در حال حاضر، تیم های بین المللی ما روزانه چندین پرواز را برای اطمینان از تأمین تجهیزات پزشکی حیاتی برای احتیاجمندان انجام می دهند. او اشاره نمود که محفظه های کنترل دمای 747-8F یکی از امکانات ارزشمند این هواپیمای عظیم است. وی اضافه کرد: این هواپیما دارای سه محفظه است که می توان دمای آن ها را از 4 درجه سانتیگراد تا 29 درجه (39 درجه فارنهایت تا 84 درجه فارنهایت) تنظیم کرد. این امر به ما فرصت کافی می دهد تا بتوانیم با خیال راحت محموله های قابل فساد و از جمله دارو های حساس به دما را به راحتی به نقاط مختلف دنیا ارسال کنیم.

یک هدیه عظیم!

به گزارش Cirium، در حال حاضر 286 هواپیمای باربری 747 در مدل های مختلف وجود دارند که در حال خدمت هستند. این تعداد در حدود یک چهارم از ناوگان 1152 ففرایند هواپیمای باری دنیا را تشکیل می دهند. کلی لپلی، کاپیتان دو مدل هواپیمای باری 747-8F و نوع قدیمی تر 747-400، در خطوط هوای UPS Airlines، در مصاحبه با سی ان ان تراول می گوید: ما می دانیم که تجهیزات نجات را در زیر حمل می کنیم و می دانیم که افرادی در خط مقدم مبارزه با این بیماری، به این تجهیزات احتیاج دارند. این چیزی نیست که من هنگام آغاز کار هوانوردی خود در 30 سال قبل به آن فکر می کردم. اما اکنون احساس می کنم که این هدیه ای است که می توانم در زمان بحران پس بدهم.

خطوط هوایی UPS در ناوگان خود دارای 28 هواپیمای 474 باری است و همچنین سفارش 15 مدل 747-8F را نیز ارائه نموده است. این شرکت باوجود داشتن ناوگان 261 ففرایندی از هواپیما های باری، عظیمترین هواپیمای باربری خود را به مبارزه با بیماری همه گیر به میدان آورده است. میشل پولک، سخنگوی UPS گفت: شرکت ما در حال حاضر موقعیت خوبی در پشتیبانی و انتقال تجهیزات ضروری به نقاطی دارد که بدان احتیاج زیادی دارند. با توجه به اینکه دولت ها و مقامات محلی ما را به عنوان ارائه دهنده خدمات اساسی در نظر می گیرند، این شرکت نیز با انعطاف پذیری کامل، شبکه دنیای خود برای مبارزه با بیماری همه گیر کروناویروس به کار خواهد گرفت.

کاپیتان لپلی می گوید که اپیدمی دنیای شیوه کار و روال معمول کادر پرواز را تغییر داده است و دیگر مثل سابق پرواز فقط یک کار چند روز در هفته نیست. وی اضافه کرد: خلبان بودن در این دوره می تواند یک حرفه منزویانه باشد. ما به دور از خانواده هایمان و بسیار دور از خانه هستیم. ما پس از انجام پرواز باید به اتاق های انفرادی خود برویم و حق نداریم اتاق ها را ترک کنیم یا باکسی معاشرت کنیم. بسیاری از کشورها، در حال حاضر وحشت دارند که ما باعث انتقال ویروس نشویم، بنابراین برای جلوگیری از این امر و مصون ماندن از ما، موظف به ماندن در اتاق های انفرادی خود هستیم.

براساس گزارش های متعدد فرودگاه آنچورینگ در آلاسکا، جایی که کاپیتان لپلی در آن مستقر است، در هفته گذشته به دلیل هجوم مداوم هواپیما های باربری که از آن به عنوان توقفگاه در جهت بین آسیا و آمریکای شاقتصادی استفاده می نمایند، به شلوغ ترین فرودگاه دنیا تبدیل شد. هواپیما های باری نیز مانند سایر هواپیماها، احتیاجمند برقراری تعادل میان میزان سوخت و بار خود دارند که آن نیز به مسافتی که پرواز می نمایند بستگی دارد. پرواز ها از شهر های عظیم چین به آنچورینگ حدود 8.5 تا 9 ساعت طول می کشد. کاپیتان لپلی می گوید: ما به راحتی می توانیم این کار را انجام دهیم و بار کامل را با هواپیمای 747-8F حمل کنیم.

ویژگی های مدل جدید هواپیمای 747

جدیدترین مدل هواپیمای باربری 747 براساس مدل مسافربری 747-8 طراحی شده است. با موتور های جدید و آیرودینامیک پیشرفته، با طولی بیش از 250 پا که آن را به طویل ترین هواپیمای دنیا بدل نموده است. کاپیتان لپلی در این خصوص می گوید: پرواز با این هواپیما زیبا است. این یک هواپیمای بسیار پایدار، بسیار ملایم و یک هواپیمای دلپذیر است. از کابین خلبان سخت است متوجه عظمت آن شوید و تا وقتی که از هواپیما پیاده نشوید و به آن نگاه نکنید، باور نمی کنید با چه هواپیمای عظیمی پرواز نموده اید.

این هواپیمای باربری از ویژگی هایی برخوردار است که به عنوان نمادی برای 747 به شمار می رود. با بیرون آمدن کابین خلبان از قسمت بالای عرشه، بینی هواپیما بالا می رود و عرشه اصلی را برای بارگیری باز می نماید. این هواپیما همچنین در قسمت اصلی بدنه یک درب اصلی بار عرشه دار دارد. این مدل جدید 747 باری، بین عرشه اصلی و شکم می تواند بیش از 300000 پوند بار حمل کند. یک متخصص شرکت Air Bridge Cargo، در این خصوص می گوید: درب بار دماغه این هواپیما به ما این امکان را می دهد که بار های بیش از اندازه عظیم را بارگیری کنیم. این مزیت به ما امکان می دهد لوله های فوق العاده بلند، دیزل ژنراتورها، کمپرسورها، پمپ ها و سایر تجهیزات عظیم و سنگین دریایی را حمل کنیم.

با گذشت بیش از 50 سال، بوئینگ انتظار داشت که هواپیمای 747 به عنوان ارسال نماینده نامه در تاریخ حمل و نقل هوایی باقی بماند چرا که مسافران روز به روز گرایش به استفاده از هواپیما های مافوق صوت دارند. اما جو ساتر، مهندس ارشد هواپیمای 747 به همراه تیم طراحی وی قصد دارند تا این جت عظیم را برای تبدیل شدن به یک هواپیمای باری بازطراحی نمایند. این طراحی جدید می تواند 747 را برای مدت طولانی به ملکه آسمان ها تبدیل کند.

هارتولت می گوید: ما می دانیم که این هواپیما ممکن است تا 50 سال بعد هم دنیای را به هم متصل کند. اما نمی دانستیم که یک بیماری همه گیر که دنیا را زمین گیر نموده، می تواند ما را برای رسیدن به این هدف تشویق کند. وی اضافه کرد: من مطمئن هستم که افرادی در بوئینگ روی این پروژه کار نموده اند، اصلاً تعجب نمی نمایند که 747 را یک شوالیه با زره درخشان توصیف نمایند. این هواپیما در تاریخ خود بار ها نشان داده است که وقتی امید ها کاهش می یابد، می توان روی 747 حساب کرد که ویژگی های امیدبخش خود را عرضه کند.

منبع: فرارو

به "هواپیمایی که قهرمان عصر کرونا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی که قهرمان عصر کرونا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید