ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک نکرده است؛ عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با خبرنگاران

به گزارش وبلاگ میزبانی وب، خبرنگاران - عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت اراده ای برای ساماندهی بازار مسکن ندارد، اظهار کرد: هر زمان که وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع ساخت مسکن، با بانک ها دعوا کرد به معنای این است که مسکن ساخته می گردد در غیر اینصورت مسکن راکد خواهد ماند.

ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک نکرده است؛ عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با خبرنگاران

سید البرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ میزبانی وب با اشاره به چالش های اساسی حوزه مسکن، گفت: عقبه چالش های مسکن 60 سال رکود در این حوزه است و با توجه به شرایط قیمت های ارزی و اقتصادی، باعث شده که شرایط بغرنجی در اجاره داری و ساخت و ساز به وجود بیاید؛درحالی که ظرفیت های خوبی در کشورر وجود دارد؛ ما نزدیک به 6 هزار انبوه ساز داریم اما در حوزه صنعت سازی کوتاهی کردیم.

ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک ننموده است

او ادامه داد: ما از نظر زمین و مسالح ساختمانی و فراوریات غنی هستیم و مازاد بر مصرف، فراوری داریم. اما مانعی که اجازه نمی دهد تا 1 میلیون واحد در سال را بسازیم، مسوولین و پشت میزنشین هایی هستند که اراده ای برای انجام این کار ندارند درحالی که مجلس با اصلاح قوانین این حوزه، در بودجه 1400 هم 360 هزار میلیارد تسهیلات بانکی معین نموده بود و همه چیز آماده است تا حمایت ها از اقشار مختلف مردم صورت بگیرد اما ساختار سیستم دولت، اهمیت این مساله را درک ننموده است.

15 میلیون حاشیه نشین در معرض آسیب های اجتماعی هستند

دولت نگاه جدی تری به حوزه مسکن داشته باشد

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ساختار سیستم دولت هنوز سوار بر کار نشده است و باید هم در بانک ها تامین اعتبار نمایند و هم در تامین زمین کوشش هایی صورت بگیرد. بخشی از استان ها که طرح مسکن ملی را شروع نموده بودند، در ساخت مسکن جلوتر هستند؛ بنابراین بخش های مختلف باید با هم همراه باشند و اینجا نقش رییس جمهور بسیار مهم است. 12 میلیون جمعیت جوان که در شرف ازدواج هستند، 2 و نیم جوان که سن آنها از 32 سال گذشته است و بیش از 15 میلیون حاشیه نشین که دچار انواع آسیب های اجتماعی هستند، همه هشداری برای مسوولین است تا نسبت به حوزه مسکن جدی تر بیاندیشند.

هر زمان وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع با بانک ها دعوا کرد، به معنای این است که مسکن ساخته می گردد

حسینی با اشاره به منابع اقتصادی ساخت 1 میلیون مسکن در سال، گفت: چه موضوعی مهمتر از مسکن که دولت باید برای تامین منابع آن کوشش کند و هر زمان که وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع با بانک ها دعوا کرد، به معنای این است که مسکن ساخته می گردد در غیر اینصورت مسکن راکد خواهد ماند.در بودجه 1401 هم هیچ منابعی دیده نشده بود و یکی از سوالات این بود دولتی که با چالش جدی روبرو است، چرا قدم های بزرگی بر نمی دارد.

بازار مسکن رها شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بنابراین به وزیر راه هشدار می دهیم که زمان در حال از دست رفتن است و متاسفانه نظارتی هم بر عملکرد ساختار فعلی وجود ندارد؛ نه تنها اجاره داری کنترل نمی گردد بلکه قیمت مسکن هم رها شده است و مجلس هم در این زمینه کوتاهی می نماید.

با سیاستگذاری دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد

حسینی در خاتمه با اشاره به دستور رییس جمهور برای کنترل قیمت ها، اعلام نمود: سیستم بازار، با دستور اصلاح نمی گردد و پارامترها باید با هم کار نمایند تا شاهد ساماندهی بازار باشیم و هر زمان سیستم دستوری را اعمال کردیم، شاید در مقطعی جواب گرفتیم اما بعد از مدت کوتاه همانند فنر فشرده باز شد و نتوانستیم آن را کنترل کنیم.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک نکرده است؛ عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک نکرده است؛ عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید